למה אני מקבל חשבון מים מופרז?

מחירי המים עולים בהתמדה בשנים האחרונות, ולאט לאט הופך חשבון המים למשמעותי יותר בהוצאות המשפחה הממוצעת. הצרכנים שהחלו לקבל חשבונות מים הגבוהים בעשרות ובמאות אחוזים מוצאים את עצמם עומדים חסרי אונים אל מול פקיד תאגיד המים, הדורש מהם לשלם את החשבון ככתבו. לפני הכל יש לשאול את עצמנו, האם חל שינוי מהותי בצריכת המים? למשל דיירים נוספים שהצטרפו לבית, שיפוצים/נקיונות, גינה חדשה וכו'?
במידה ולא חל שינוי משמעותי בכמות המים שנצרכה, החיוב הגבוה יכול לנבוע ממספר סיבות (ביחד או לחוד):

בעיות בפרטי החשבון לחיוב

לעתים קורה שיש תקלת מחשב/תקלת אנוש ובגללה חשבון המים התקופתי שקיבלתם לא תואם את הפרטים שלכם ואת פרטי הנכס. לפני הכל חשוב לבדוק שהחשבון מיועד לכם ופרטי הנכס (כתובת, גוש, חלקה ותת חלקה – הפרטים שמצויים בנסח הטאבו של הנכס) אכן מדויקים וזהים לפרטים שלכם, שכן אתם יכולים בטעות לשלם עבור מים של מישהו אחר.

בנוסף בדקו אם מספר מד המים שלכם (מספר המופיע מתחת לזכוכית של מד המים) זהה למספר שרשום בחשבון, שכן ישנה אפשרות שבטעות תקבלו חשבון של מישהו אחר.

מעבר לכך, אם חל שינוי בכמויות המים שנצרכו, בדקו האם החיוב נעשה לפי הערכה או לפי מדידה. כדאי לבדוק מדי פעם את מד המים על מנת להתחקות אחר הקריאה של התאגיד ולבדוק אם הקריאה שלכם זהה לקריאה שהוא ביצע, כלומר שהמדידה בשעון תואמת למדידה לפיה אתם מחוייבים בפועל. ככלל, ניתן לחייב בגין צריכה על פי קריאת מד מים. אבל במקרים מסוימים בהם לא ניתן לקבל מידע בדבר הצריכה בפועל במדי המים, החשבון התקופתי הנשלח לצרכן נערך על בסיס הערכה ולא על בסיס נתוני הצריכה בפועל. חיוב על פי הערכה אינו תואם בהכרח את הצריכה בפועל ויכול להביא למקרי קיצון ופערים משמעותיים. למשל, במקרה בו בעלי הבית לא שהו בנכס בתקופת החיוב ועל כן לא הייתה אמורה להיות צריכת מים.

עלייה בתעריפים

בדקו האם החיוב הגבוה אינו נובע מעלייה נוספת בתעריפי המים. בתאריך 01.01.2013 עלו שוב תעריפי המים לצריכה ביתית שעומדים כיום על סך של 9.1 ₪ למ"ק (בתעריף הנמוך) ו-14.64 ₪ למ"ק (בתעריף החריגה). מדובר בעליה של 13% בתעריף הנמוך ושל 22% בתעריף החריגה לתקופה של שלוש שנים. במקרה של עלייה בתעריפים, יש לוודא כי החיוב בתעריף החדש נעשה החל מהתאריך בו הוא התקבל ולא בגין כל תקופת החיוב אשר סיכומה נשלח לאחר עליית התעריפים. כמו כן, יש לוודא כי החיוב שנשלח בתקופה שקדמה לעלייה בתעריפים לא היה חיוב בגין תקופה שונה מהמקובל או ע"פ הערכה (ראה לעיל), היכולים לגרום לכך שצריכת מים גבוהה יותר מועמסת על החשבון העוקב על פי התעריף החדש.

בכדי למנוע מראש טעויות הנובעות מעליה בתעריפים, בטרם כניסת תעריפים חדשים לתוקף, מומלץ לקרוא את מונה המים ולדווח לתאגיד על הצריכה המדויקת.

מספר לא מעודכן של הנפשות בבית

משפחות רבות משלמות סכומים מופרזים בחשבון המים מהסיבה הפשוטה שלא עידכנו את מספר הנפשות בדירה. תעריפי המים במדינת ישראל נקבעים בחוק כללי המים. ככל שהצריכה גבוהה יותר – תעריף המיים לקוב מתייקר. לכן אם התווסף דייר לבית וצריכת המים עלתה בהתאם, במידה ולא תעדכנו את התאגיד על הצטרפותו של הדייר הנוסף אז העלייה בצריכה תחושב כצריכה גבוהה לכל אחד מבני המשפחה וכך תשלמו יותר.

דווחו בהקדם לתאגיד המים אליו אתם משתייכים על כל תוספת נפש למשפחה, שכן הדבר מקנה לכם עוד 5 קוב של מים במחיר בסיסי. לדיווח המוקדם ישנה חשיבות, שכן  אפשר לקבל החזר רטרואקטיבי על שתי תקופות אחרונות של החשבון בלבד – מקסימום 4 חודשים.

נזילת מים

יש לבדוק אפשרות של נזילה בצנרת המים הפרטית על ידי סגירת כל הברזים ובדיקת הפרפר המרכזי במד המים. אם הוא ממשיך להסתובב, אם כן, כנראה וקיימת נזילה גלויה או סמויה בצנרת המים. בדקו את כל הברזים וחיבורים לצנרת, בדקות את כל הניאגרות בשירותים ובמידת הצורך הזמינו אינסטלטור שיאתר ויתקן את הנזילה. באפשרותכם לבקש הנחה או הקלה בגין נזילה שהייתה אצלכם (דירה פרטית ו/או בית משותף) ובגינה חויבתם בתשלומי יתר בחשבון המים – עליכם יהיה להצהיר כי הייתה נזילה ברשת הפרטית והצריכה החורגת מהצריכה הרגילה שלכם נבעה מהנזילה. כמובן שעליכם להוכיח את טענתכם בעניין באמצעות קבלות על התיקון וכו', ולכן אם הזמנתם אינסטלטור שתיקן את הנזילה בקשו שייתן אישור על כך, ואחרי כן יש ליידע את תאגיד המים ולדרוש כי הצריכה העודפת תחויב בתעריף הנמוך (התעריף הבסיסי).

תקלה במד המים

אם לא נמצאה נזילה בצנרת הפרטית או המשותפת, יש לפנות לתאגיד המים על מנת שיבדוק את מד המים. אם יימצא כי ישנה בעיה במד המים והצרכן חויב בשל כך, על התאגיד לחשב את הכמות הממוצעת של הצריכה ולחייב רק בגינה, ולא לחייב את הצרכן בגין הצריכה העודפת, בנוסף להחזיר את עלויות בדיקת מד המים. אם יימצא כי המד תקין והצריכה הממוצעת גבוהה יותר, התאגיד רשאי לחייב עבור צריכה גבוהה יותר והצרכן לא זכאי להחזר על בדיקת מד המים. למעשה תופעה זו מתרחשת לעתים קרובות למדי וכיום אין מה לעשות בנוגע לכך מלבד לפנות לערכאות משפטיות ולקוות שבית המשפט יפסוק לטובתכם, מה שמאד מסובך בפועל כי נרשמה צריכת מים גבוה וכל אחד מהצדדים (הצרכן והתאגיד) יסבירו את העליה בצריכה עפ"י האינטרסים שלו.

תופעת הזרימה החוזרת במד המים

במידה וערכתם את כל הבדיקות, לא מצאתם שום דליפה או פיצוץ או איזושהי סיבה הגיונית ונראית לעין – מדובר ככל הנראה בבעיה של תאגיד המים עצמו. אתם מוזמנים לצפות בתחקיר כלבוטק "שקר המים הגדול" ולגלות את התופעה שלצערנו רבים נופלים לה קורבן ומשלמים חשבונות מים מוגזמים ומנופחים ללא הצדקה. הבעיה נובעת מהפרשי לחצים בצנרת המשותפת, וכך קורה מצב ששעון המים שלכם מושפע מהצנרת המשותפת וממשיך להסתובב גם ללא צריכת מים מדכם ואפילו בלי שתהיו בבית בכלל. לא פעם קרה שדיירים חזרו לביתם לאחר חופשה וגילו חשבון מים מנופח כשלמעשה הם כלל לא היו בבית בתקופה של החשבון שקיבלו.

הפתרון לבעיה זו הוא מאד פשוט. 

ישנו אביזר קטן שמותקן צמוד לשעון המים, נקרא "שסתום אל חוזר" או "רקורד אל-חוזר" והתפקיד שלו לווסת זרימה חד כיוונית בצנרת ולמנוע זרימת מים חזרה דרך השעון מים אשר מביאה לסיבובי שעון מים מיותרים ול"צריכה" פיקטיבית של מים עליה אתם מחוייבים בחשבון המים המופרז.

יצירת קשר מהירה

השאירו שם ומספר טלפון ונחזור אליכם בהקדם

אתם לא לבד מול התאגיד

הודות לשנים של ניסיון ועבודה בשיתוף עם תאגידי המים, ביכולתנו לסייע לכם למצוא פתרון בבעיות שמתעוררות מול תאגידי המים. לכן אל תהססו לפנות אלינו - נשמח לעזור.


 

זמינים עבורכם 24/7

התקשרו: 0525573644

 

המומחיות שלנו

√ פתרונות סינון מים וטיהור מים
√ מניעה וטיפול בנזקי אבנית
√ השבחת מים
√ עבודות צנרת
√ עבודות אינסטלציה
√ התקנת שסתום אל חוזר
√ התקנת והחלפת מדי מים